مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تاریخچه فتوکپی

تاریخچه فتوکپی

در فرهنگ معین از واژگان «روگرفت» و «رونوشت» به عنوان معادل‌های فارسی کلمه‌ی فتوکپی یاد شده است. با این اوصاف می‌توان فتوکپی را تصویری دانست که از روی مدرک یا سند اصلی توسط دستگاه ویژه‌ای گرفته می‌شود. اما ابداع و پیدایش این واژه به کجا و چه زمانی بازمی‌گردد؟

 حتماً شما نیز با ضرب‌المثل معروف «احتیاج برادر اختراع است» آشنایی دارید. کارلسون، کارمند اداره و مخترع دستگاه فتوکپی مصداق کامل این ضرب‌المثل است. کارلسون کارمند اداره بود و ناچار بود تا هرروز تعداد کثیری رونوشت از اسناد و مدارکی که به وی تحویل داده می‌شد تهیه کند. با گذشت زمان و تهیه‌ی رونوشت‌های بسیار، کارلسون به درد آرتروز گرفتار شد.

کارلسون به سبب درد آرتروز، در پی خلق راهکاری بود که از طریق آن بتواند هرچه سریع‌تر به تعداد زیادی کپی دست یابد. آنچه که ذهن وی را به خود مشغول کرده بود آن بود که: «چه می‌شود جعبه‌ای جادویی اختراع شود که با فشار یک دکمه، از روی اسناد، چند رونوشت برابر با اصل بگیرد!». کارلسون در پی تحقق این رویا، یا بهتر بگوییم «احتیاج» آشپزخانه‌ی خود را به شکل کارگاهی برای انجام آزمایش‌های الکتروفتوگرافی درآورد تا سرانجام رویای او در سال ۱۹۳۸ تحقق یافت.  وی در این سال با بهره‌مندی از حق امتیازش برای ساخت دستگاه فتوکپی موفق شد اولین دستگاه فتوکپی را با استفاده از صفحه «روی» پوشیده شده با سولفور طراحی کند و به مرحله‌ی ساخت و تولید برساند؛ شایان ذکر است، مطالعات تئوریک و نظری این ابداع را مدت‌ها قبل، فیزیکدانی مجاری تبار به نام پال سلنی، به انجام رسانده بود و کارلسون با بررسی و مطالعه نوشته‌های وی بود که درصدد ساخت دستگاهی با آن ویژگی‌های نظری برآمد. روند کاری مدل‌های اولیه دستگاه کپی، بسیار کُند بود، تا آن‌جا که برای گرفتن یک کپی، نیاز به صرف زمان یک دقیقه داشتند، اما به‌تدریج در سال‌های بعد و با ارائه ی مدل‌های جدید، این روند، سرعت بیشتری به خود گرفت و پیشرفته‌تر شد. عملکرد یک دستگاه کپی به اختصار چنین است که پس از آغاز به کار این دستگاه، تصویر نوشته و مدرک قرار داده شده در دستگاه روی یک صفحه‌ی باردار با بار منفی یا نگاتیو، بازتاب داده می‌شود، در همین حین ذرات پودری با بار مثبت به بخش‌های تیره این نگاتیو می‌چسبند، ولی به قسمت‌های روشن اتصال پیدا نمی‌کنند.

 

دستگاه فتوکپی ، ماشینی پر سرعت است که کار نسخه برداری از متون , اسناد و عکس ها را به سهولت انجام می دهد . زیراکس نیز فناوری ای نامیده می شود که اغلب فتوکپی ها از آن استفاده می کنند . البته برخی از دستگاههای کپی از کارتریج جوهر افشان بهره برده ولی در بیشتر مواقع خصوصا دستگاه کپی اداری از زیراکس استفاده می کنند که استاندارد تر هم هست .

  این دستگاهها که کپی برداری زیراکسی دارند در سال ۱۹۵۹ معرفی شدند . البته که نخستین دستگاه  فتوکپی اداری در سال ۱۷۷۹ عرضه شد که مخترع آن جیمز وات بود . نحوه کارکرد دستگاه این بود که بر انتقال فیزیکی میزان جوهر به صورت فرمول بندی شده متکی بود . این سیستم تا نزدیک به یک قرن مورد استفاده قرار گرفت .

 

 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده